keskiviikko 1. huhtikuuta 2009

Tahdon rautaiseksi naiseksi!

Pitäisi kuulemma syödä rautaa.

Olin muutama vuosi sitten vielä kasvissyöjä, ja silloin kaikki olivat kovin huolissaan, miten saan ravinnosta kaiken tarvittavan. Uskallan silti väittää, että keskiverto kasvissyöjä syö monipuolisemmin ja terveellisemmin kuin keskiverto lihansyöjä. Minä tulin kuitenkin allergiseksi kasviksille, mikä on aika huono juttu, jos haluaisi olla kasvissyöjä. En tiedä, onko asioilla mitään yhteyttä, mutta kasvisyöjäelämässäni hemoglobiinini oli aina sadan viidenkymmenen hujakoilla, kun taas lihansyöjänä en ole kelvannut verenluovuttajaksi, arvon laskiessa jotakuinkin kympillä vuodessa. Jo pari vuotta joka terveydenhoitajakäynnillä olen saanut vinkin syödä joko rautatabletteja tai maksaa. Tuntuu jokseenkin epäreilulta, että tähän ongelmaan auttavat eniten pillerit, joista saa mahan kipeäksi ja ruokalaji, joka on inhokeistani korkeimmalla sijoituksella. Ajatuskin alveoleista ja muista kuona-ainesysteemeistä biologian laitoksen preparaatin sijasta ruokalautasella, yök. Tällä viikolla sain kuitenkin käskyn hoitaa tämän rautahomman kuntoon, ja toisaalta myös ajatus siitä, että saamattomuuteni ja sentimentaalisuuteni johtuisikin huonon luonteen sijasta punasoluista, motivoivat aika paljon ryhtymään rautakuurille.

Mutta maksaan en silti koske!


Onneksi joka vuosi on tällainen päivä, että saa jekuttaa oikein luvan kanssa. Aamukahvipöydässä muistui aprillipäivä mieleen, ja tottahan sitä piti jotain kehitellä. Irlanninreissuseurani sai sen vuoksi ryyanairilta mielestäni suht pätevän näköisen ilmoituksen, jossa kerrottiin uusista 7,58 euron vessamaksuista, jotka maksetaan käteisellä lentohenkilökunnalle. Toisesta visiitistä onboard toilettiin saa 50% alennuksen. Ja kaikki päällysvaatteet pitää laittaa ruumaan meneviin matkatavaroihin. En ole ihan varma, sainko jymäytettyä, mutta itseäni ajatus on viihdyttänyt koko päivän :)

9 kommenttia:

jeera kirjoitti...

Ihania lusikoita! Rakastan lusikoita! Minulla on niihin massiivinen fiksaatio! Nämä kuvaamasi ovat erittäin kauniita!
Ja juu, samaa mieltä, itse olen ollut kasvissyöjä melkein kymmenen vuotta, joista muutamat vegaanina, hg sadassakuudessakymmenessä ja silloin ennen isän pakkosyottämänä lihansyöjänä olin aina aneeminen...

Peanut kirjoitti...

Hauska jymäytys kertakaikkiaan :)

Monilla Hb nousee jopa paremmin luontaistuotekauppojen nestemäisillä rautajutskilla. Ja persiljaa vaan joka ruoan päälle!

Emmi kirjoitti...

Tuttua tuo raudan syöminen. Mua ahistaa joka ikinen päivä, kun joudun aukasemaan rautapurkin ja pistään napin suuhun. Koitin vältellä purkkia loppuun saakka, mutta jokaisessa neuvolatarkastuksessa hb oli aina vain alhaisempi. Ei auttanu muu kuin nöyrtyä ja kävellä apteekkiin. EIkä se silti ole noussut 110 korkeammalle! (Kokeilin muuten myös niitä nestemäisiä kans ensin. Oli TOSI pahoja, eikä mun hb noussut mihinkään.. Yksilöllistä sekin siis..)

Sanna kirjoitti...

Joo, persiljaa mäkin suosittelen!
Äiti kasvattaa aina kesäisin sitä ja pistää mukaan, että "veren rauta-arvot pysyy kunnossa!".

Eipä kaukana varmaan todellisuudesta ole Ryanair-aprillisi. Jos tosiaan tulee tapahtumaan kaikki ne muutokset, joita toimitusjohtaja suunnittelee, niin voi olla, että lennot Ryanairilla vähenee minun osalta. Nytkin on niin hankalaa, kun kaikki tavara pitää ottaa mukaan käsitavaroihin, ettei joudu maksamaan 30€ rahtia ruumaan menevistä tavaroista.

scaredy-cat kirjoitti...

Hauska aprillipila! Näit oikein vaivaa. :)

Minunkaan mahani ei oikein kestä rautatabletteja (maksa tosin kelpaisi, mutta ei sitä tule kyllä itse laitettua, kun en muutenkaan juuri syö lihaa kuin kylässä). Muutamakin tuttu on kehunut Floradixin Kräuterblutsaftia, jota käsittääkseni saa litkun lisäksi tabletteina apteekista. Itse olen niin saamaton, etten ole vielä kokeillut, vaikka ei varmaan olisi pahitteeksi minullekaan.

vankavesi kirjoitti...

moi

juo kräuterblutsaftia. ihme ainetta. raskauksien aikana olen aina joutunut ottamaan rautaa ja nyt viimeisessä mitkään obsidanit eivät enää toimineet mutta tällä mehulla arvot nousivat roimasti. ja ilmeisesti ihan luonnontuote ilman haittavaikutuksia.

17 neliötä kirjoitti...

Jeera - minulla on fiksaatio tuohon sverige-lusikkaan, ollut varmaan nelivuotiaasta. Se oli vanhempieni asuntovaunussa, ja halusin syödä hernesoppani aina ehdottomasti sillä.

Peanut - täytyykin testata persiljaa!

Emmi - toivottavasti sun tilanne helpottaa sitten vauvan synnyttyä! Mulla on ainakin ihan veto pois, huomaan kyllä eron normaaliin. Jos mun pitäis tällä hapella heräillä 15 kertaa yössä, niin taju varmaan menisi!

sanna - ryanair osoittaituikin kelpo kepposeksi, ainakin yhtä sain huijattua. Jos korviin joskus kantautuu huhua 7,58 euron vessamaksusta, niin se on sitten minun liikkeelle laittamaa ;)

Scaredy-cat - itse asiassa join jo pullon tuota mehua...ei sitten näköjään auttanut. Ja kun olen aika monelle jutulle allerginen, niin mehustakin tuli vatsavaivoja :( aluksi olin siitä kyllä innoissani, ja uskon, että joillakin se auttaa hyvin!

Katja O - kiitos visiitistä blogiini! :) Harmi, kun tuo mehu ei tehonnut minuun niin hyvin,se on lupaavan kuuloista.

Vintage living kirjoitti...

Vessamaksuahan ne kyllä suunnittelee oikeasti, mutta ei kai sentään tuon hintasta:D Kai kirjoitit, että se pitää maksaa käteisellä, tasarahana, lentoemännälle?

Päivi kirjoitti...

Hauska pila :DDD
Ja on komeita lusikoita. Vanhoissa tavaroissa on sitä jotain :)
Olen huomannut ittekin tuon hemppa-arvon nousun kun lisäsin kasvisten syöntiä (olen kyllä aina jonkun verran syöny). Ja punaviinilläkin sanovat olevan hemppaa parantavia vaikutuksia ;) Tiedä häntä, mutta voisin melkein allekirjoittaa tuon väitteen :D